Begravning

ja, idag klev jag upp vid tjugo över nio o började stressa runt... skulle gått upp ungefär 20 min tidigare egentligen, men var så himla trött då... men iaf... började stressa runt som en dåre... skulle ju klä på mej, fixa ner ett par mammabyxor i en påse o så fixa min egen väska o så kolla så det fanns ordentligt med blöjor o extrakläder i ryggsäcken... då var jag glad att jag hade tagit på Isabelle en sparkdräkt på morgonen när hon hade vaknat o velat ha mat... när hon fått mat o rapat o fått ny blöja tog jag på henne sparkdräkten... under tiden jag fixade mej så låg hon o sov o det gjorde hon en bra stund till... så fick klicka loss liggdelen o bära ner chassit först o sen bar jag ner liggdelen med henne i o satte dit den igen på chassit... ungen reagerade inte... skönt det...

väl klar så var det dags att skynda upp till hennes farmor o farfar som skulle ha henne ett par timmar... eftersom sambon jobbade till 12 o begravningen började 11 så behövde vi barnvakt under tiden emellan... annars hade jag fått ta med mej Isabelle till begravningen o det ville jag inte...

nåja, upphämtad vid 10 o vidare in mot stan för att hämta upp mamma... sen vidare till Nykyrka där begravningen skulle hållas... väl där så fanns självklart alla barnen på plats... den yngsta av dem är lika gammal som mej... jag anser att man är för ung för att mista sin mamma i den åldern... men ser det som att det väl är bra på sätt o vis... hon hade ju cancer som spridit sig fort o nu slipper hon ju lida... självklart var även en hel del släktingar där... kan tillägga att det var min mormors syster som begravdes idag... det var väldigt fint väder o det känns passande... rörande att se att även hennes söner torkade tårar... begravningen inleddes med några ord från prästen o sedan sjöng vi "Tryggare kan ingen vara"... den kändes otroligt passande... sedan sjöngs även ett par verser från en annan psalm som jag inte kan namnet på... prästen läste även upp lite text ur bibeln som hennes barn hade valt ut samt en text om hur hon hade varit som mamma o om hur hon alltid ställde upp på sina syskon... den texten hade en av systrarna skrivit... den var otroligt fin... sedan bars kistan ut o vi alla följde med ut, med stopp på kyrkbacken för uppsamling, sedan gick vi i samlad tropp ner till platsen där hon nu ska ligga... där sänkte de ner kistan o sedan fick alla gå fram o slänga ner blommor på kistan... sedan ställde alla hennes barn upp sig o vi gick runt o hälsade lite grann... sedan samlades vi på parkeringen o snackade lite skit o jag gick fram o hälsade på de som jag inte träffat på länge... passade även på att prata med en präst (mormors syster hade jobbat inom griftegårdsförvaltningen i borensberg och tjällmo så prästen från den församlingen var med) om huruvida han kunde tänka sig att döpa Isabelle i början av september... sedan gick vi ett varv (jag o moster gick ihop o morsan var redan iväg) på kyrkogården för att hälsa på min gammelmormors grav o hennes föräldrar (de ligger i samma grav) samt mammas o mosters morfar (som jag aldrig träffat)... sedan skulle mamma sjunga en sång vid sin mosters grav (för det hade hon lovat henne) o moster stämde in... jag stod mest bredvid o lyssnade...

dags att åka o hämta lillan... =)

Kommentarer
Postat av: Camilla

Jag får beklaga sorgen...men jag hoppas hon hade ett långt och lyckligt liv. Tryggare kan ingen vara är en sån fin psalm.. :)

2010-07-10 @ 00:55:04
URL: http://millansmemoarer.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0