försvunnet...

jag hade bett Petra kika in i min blogg o svara på ett par frågor men så sa hon att hon inte kunde hitta dem... konstigt tyckte jag... men kikade lite i bloggen o märkte att de inte alls fanns där...

så jag lägger in dem igen...

mina frågor var vilken utbildning som är mest intressant som arbetsgivare...?? jag har snart varit arbetslös i tre månader (inskriven på arbetsförmedlingen som arbetslös alltså) och i januari kommer jag kunna börja en utbildning inom arbetsförmedlingen... jag står o väger lite grann mellan två st... den ena är väldigt intressant men den är i Norrköping och jag har ingen större lust att sitta o pendla till Norrköping... den andra är också väldigt intressant och har fördelen att den faktiskt finns i just Motala där jag bor...

Den första är inom serviceyrken och så här står det på ams.se om den utbildningen:


GRUNDMODUL:
Längd 8 veckor.

Grundläggande gemensam teoretisk och praktisk utbildning som ger baskunskaper inom följande moduler:
Service – Förståelse för det goda värdskapet och servicens inverkan på fram- och motgång. Kundrelationer, kundmöten och gästpsykologi. Jämställdhet.
Kommunikation – En grundläggande orientering i olika former av mänsklig kommunikation, färdigheter i muntligt och skriftligt uttryckssätt i allmänhet och i branschanknutna sammanhang i synnerhet. Datoranvänding i arbetet.
Ergonomi och arbetsmiljö.
Turism – Allmänt om turistbranschen och yrken inom området.
Försäljning – Grundläggande kunskaper och färdigheter i säljteknik, säljprocess och varuhantering. Grundläggande kunskaper om telefonförsäljning.
Lokalvård - städningens grunder, rengöringsmetoder, redskap och produkter, golvvård, planering samt ergonomi.
Studiebesök på arbetsplatser inom olika serviceområden.

FÖRDJUPNINGSMODULER:

Längd 4-8 veckor.

1. Grundkurs inom hotell och restaurang: reception och konferensservice (bemötande, bokningssystem, kassaarbete). Grundläggande kökskunskaper (livsmedelshygien, personlig hygien, städning och rengöring) även serveringskunskap med dryckeshantering och enklare matlagning (serveringsteknik, ergonomi, varma och kalla drycker, barteknik, alkoholhantering, bereda fastfood, sallader och smörgåsar).
2. Försäljning med inriktning detaljhandel: service, bemötande, kassaarbete, produktkunskap, varuhantering och exponering, samt varulager och vid behov truckkort.
3. Fördjupning inom Callcenter: talträning, presentationsteknik, säljteknik och säljplanering, grundläggande inom affärsjuridik.
4. Servicetjänster: städteknik i olika miljöer, barnpassning, trädgårdsskötsel, enklare fastighetsskötsel.

Samt:

5. Datautbildning: grundläggande inom office-paketet samt informationssökning.
6. Språkutbildning: yrkesinriktad konversation i engelska. Andra språk enligt lokal efterfrågan.

ARBETSPLATSFÖRLAGD MODUL:

Längd 4-8 veckor.
Deltagaren ges möjlighet att prova på förekommande arbetsuppgifter och olika arbetspass som råder inom den aktuella branschen.




den andra utbildningen är inom administration och så här står det om den på ams.se:

PERSONALTJÄNST;
(lönehantering, presentationsteknik, personalfrågor, studiebesök, information, protokollskrivning, kollektivavtal, övrig lagstiftning inom området personaltjänst),

INKÖP;

(lager/logistik, lagerekonomi, inköp, in- och utleveranser, statistik, avtalsrätt, kalkylering, leveransbedömning, fakturakontroll m.m.),

FÖRSÄLJNING;

(marknadsföring, elektronisk handel, offerter, order- och leveranshantering, fakturering, affärer med utlandet, statistik, presentationsteknik, avtalsrätt, kalkylering, telemarketing m.m.)

EKONOMI;

(bokföring, reskontra, budgetering, betalningar, skattedeklaration inkl. momsredovisning och uppbörder, prognoser, avstämningar, nyckeltal och analyser m.m.)



så nu undrar jag, ni som läser min blogg, vilket skulle ni vilja att jag skulle ha utbildning inom om ni skulle anställa mej? det finns en liknande utbildning inom administration genom Lernia, men det finns inte lika mycket information om den... men som sagt, vilken utbildning skulle vara mest intressant?

lite mer fakta om mej är att jag redan är duktig på just data, jag är kunnig inom excel, word o är ganska duktig även på open office... jag vet hur man gör vänsterställt, högerställt och centrerat brev, jag vet hur man gör en brevlayout... men det finns fortfarande mycket som jag kan lära mig... men som sagt... jag vill veta vilket ni skulle känna var mest intressant... även ni som är arbetsgivare redan, försök att tänka lite grann även om det är som så att det är mest en specifik kunskap ni vill att man ska ha...

tacksam för alla svar jag kan få... för jag känner att jag visserligen kan tänka mej att ha praktik, men jag vill helst ha en utbildning så jag verkligen får det på papper...!!!!!

har fått en del frågor om vad jag har för bakgrund, ålder o lite sånt... så slänger in det i ett nytt inlägg som jag kallar mitt cv... ;-)

Kommentarer
Postat av: Caroline

Hur hamnade jag nu här? :-) Vackert namn på din dotter, så heter min lilla skrutt också! Jag har drivit eget företag och massor av projekt inom Media- och kommunikation. Jag skulle anställa någon med en bakgrund inom försäljning. Sen är ju ekonomi alltid gångbart och har hög status i arbetslivet! Lycka till!

2010-12-02 @ 14:51:59
URL: http://carolineofmalmo.blogspot.com
Postat av: Petra

Det är omöjligt att ge dig råd utan att veta mer om dig och vad du vill ;-) och inom vilket yrke du skulle vilja arbeta i ;-)



Båda kurserna har sin charm - och som arbetsgivare i min bransch vill jag ju att du ska ha admin utbildningen - men andra arbetsgivare vill att du ska ha en annan utbildning -



Jag frågar lite mer på fejjan ;-) för jag har massor av frågor ;-)



Kram

2010-12-02 @ 15:07:30
URL: http://bloggen.willvin.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0